onsdag 20 augusti 2014

Tankar efter föredraget "Roma inclusion"

"Har ni problem med att zigenare stjäl i Sverige?" Vänta. Va? Vad är det ens för fråga? Jag var på AER Summer Academy i Novi Sad i Serbien. Satt i Assembly of the AP Vojvodina och åt middag med några deltagare från andra länder. Jag berättarde om Sveriges fem nationella minoriteter och såg hur mannen jag satt bredvid blev förvånad när jag nämde romer.

Jag försökte förklara att det inte är romerna utan människors fördomar som är problemet. Hur jag tror att människor blir som de blir behandlade. Om vi konstant säger att någon är en tjuv och stjäl, om vi inte litar på individen och ger henom en vettig chans, så kommer personen tillslut börja vara som hen blivit behandlad. Om vi visar att någon är lite mindre värd, kommer hen känna så och således även börja bete sig som en lite sämre människa.

Det som störde mig mest med frågan, var faktumet att han antog att jag inte är rom. Att han och många människor tror att det finns en synlig minoritetsstämpel. Att det ska synas om någon är annorlunda. Vi pratar så mycket om att "bjuda in romer" och "välkomna dem". Det ska och måste vi absolut göra. Men vi får inte glömma att människor och minoriteter är överallt. Vi finns. I skolor, på föreläsningar, gymet och din lokala matbutik.




Monica Carlsson höll igår ett fördrag med titeln "Roma inclusion - A dark history and the need for a brighter future". Hon berättade om romsk historia. Om det som vi i Sverige helst vill låtsas som att det inte hände. Om tvångssterilisering och omhändertagande av barn. Om hur vi tänker att romerna vill vara ett resande folk, när det kanske är så att de blivit tvingade till det. Hon sade också att romer måste få bli sedda som svenskar i Sverige, utan att ge upp sin kultur. Det som lämnade djupast avtryck i mig av allt hon sade var detta: "Why would Romas trust us? They don't trust us and we don't trust them".

För vi vill tro att samhället har kommit långt. Men bara det exemplet att en ändå väldigt bildad man utan att tveka i ett seriöst sammanhang frågar om vi "har problem med att zigenare stjäl", visar att vi fortfarande har en lång väg kvar att gå.



/Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar